Föreningen

Hemmet 18 bildades den 15 december 2006.

Hemmet 18 var ursprungligen en så kallad oäkta bostadsrättsförening som fr o m 21 augusti 2017 genom en tredimensionell delning övergått till att vara en äkta förening. I samband med delningen bildades Hemmet 20 ek för med samma andelsägare som moderföreningen.

Föreningen består av 94 lägenheter, en ljudstudio ovan jord samt 1 plan med garageplatser och lokaler i Sysslomansgaraget. Föreningen ligger vid expansiva Fridhemsplan, ett stenkast från Rålambshovsparken och Norr Mälarstrand.

Föreningen är uppdelad i två byggnader, mellan dessa finns en lägre kontorsbyggnad med en innergård ovanpå samt ett annex på Drottningholmsvägen 35. Lägenheterna är fördelade på åtta våningar där de översta lägenheterna är i etage med terrasser på övre planet. I lägenhetsbeståndet finns allt från ettor på 35 kvadratmeter till etagelägenheter på närmare 200 kvadratmeter. En av lägenheterna är fortfarande hyreslägenheter.